Banden voor het leven

BedrijfsREPORTAGE | VERN Magazine December 2019

Banden voor het leven

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker.
Die aandacht voor het milieu is voor Banden Plan Europa niet meer dan logisch. Sterker nog, het bedrijf maakte er zijn USP van. Door versleten banden te hergebruiken.

Wanneer het profiel van een kwaliteitsband is versleten, is vaak het karkas nog in goede staat. Het is zonde om dit karkas weg te doen en te vervangen voor een dure nieuwe band. Dat is de achterliggende gedachte van Banden Plan Europa. “Het is beter voor het milieu én het is financieel voordeliger om het karkas te laten vernieuwen”, zegt productmanager Rémi van Scherpenzeel.


Koud- en warmvernieuwing
Banden Plan Europa, onderdeel van de Kargro Groep, produceert jaarlijks ruim 45.000 vernieuwde banden. In de fabriek in Montfoort passen ze koudvernieuwing Bandag toe. Bij deze methode wordt het versleten loopvlak vervangen door een voorgevulkaniseerd nieuw loopvlak. In Montfoort staat ook de warmvernieuwingsfabriek, UBO.
Van Scherpenzeel: “Het productieproces van deze warmvernieuwde banden is identiek aan de laatste productiefase van een nieuwe band.
Het profiel wordt namelijk gevormd in een mal waarbij een combinatie van hoge druk, hitte en tijd het vulka­nisatieproces voltooien.” En dan is er nog de fabriek in België waar ze werken met twee verschillende koud­vernieuwingsmethoden, w.o Marangoni Ringtread.
Dankzij de fabriek in België kan Banden Plan Europa
snel vernieuwde banden op klantenkarkas leveren aan klanten in België en Noord-Frankrijk.

Waarde uit afval
Afvalrecyclingbedrijf Renewi koos voor een samenwerking met Banden Plan Europa. Bij Renewi ligt de focus op het verkrijgen van waarde uit afval. Dat rijmt met de keuze voor Banden Plan Europa. “Wij zijn er uiteraard heel trots op en blij mee dat ze voor ons product hebben gekozen”, aldus Van Scherpenzeel. “De vraag van Renewi was gericht op een eenvoudige selectie van banden die vooral bestand zijn tegen inrijdingen en die breed inzetbaar zijn op verschillende terreinen. Dat zijn de Bandag-profielen geworden, het vernieuwingsmerk van Bridgestone. Samen met het gebruik van onder andere hoogwaardige Bridgestone karkassen, is deze band aanzienlijk voordeliger dan een nieuwe en kwalitatief gelijkwaardig.”

Gedemonteerde banden worden op bedrijfsnaam geregistreerd en gekeurd in het Karkassen Registratie Systeem (KRS). Dit geeft de vlootbeheerder inzicht in reden van demontage. Aan de hand van de gegevens in dit systeem ziet men bijvoorbeeld of er locaties zijn waar opvallend veel banden kapotgereden worden of welke merken en/of profielen boven of juist beneden de maat presteren.

Kargro Recycling
En wat er gebeurt er met de banden die niet hergebruikt kunnen worden? “Ook die recyclen we”, zegt Van Scherpenzeel. “Dit doen we onder de naam Kargro Recycling. Alle grondstoffen uit de band worden gescheiden en verwerkt tot grondstoffen voor bijvoorbeeld auto-onderdelen, coatings, schoenen, asfalt en rubberen vloeren. Op dit moment zijn wij in onze eigen UBO-warmvernieuwingsfabriek aan het testen met een rubbersamenstelling die deels is samengesteld uit gerecyclede banden. Met deze innovatie proberen wij een nog duurzamere band te maken.”

Bandenplan Europa BV
www.bandenplan.nl
Heeswijk 135
NL 3417 GP Montfoort
Tel: +31 348 472090

© VERN Magazine