DTC Surhuisterveen:
Compagnon voor
opdrachtgevers en collega-transporteurs

BedrijfsREPORTAGE | VERN Magazine Maart 2019

DTC Surhuisterveen:
Compagnon voor opdrachtgevers en collega-transporteurs

Bij DTC Surhuisterveen geloven ze dat samenwerken de toekomst is. Niet voor niets bedacht mede-eigenaar Jan Kingma een aantal jaren geleden de toepasselijke naam Dé Transport Compagnon. Waar DTC in de jaren negentig is begonnen als Drentse Transport Combinatie geeft de nieuwe naam duidelijk de visie en missie weer van het bedrijf. “We willen een compagnon zijn voor opdrachtgevers en collega-transporteurs”, aldus Jan Kingma.

Kingma heeft samen met Louw van der West en Michiel Blekkenhorst de dagelijkse leiding in handen bij DTC. Het bedrijf vervoert hoofdzakelijk voor de afval- en recyclingindustrie . Kingma: “Wij beschikken over de vergunningen voor het transport van alle soorten afval. Niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Engeland, Scandinavië en Noord-Frankrijk. Met het oog op maximale efficiëntie rijden wij met flexibel inzetbare voertuigen: walking floors en tautliners. Trekkers en trailers worden over het algemeen maximaal zes jaar gebruikt, daarna worden ze vervangen. Zo is de continuïteit van het transport gewaarborgd en stilstand bijna nihil. Tevens profiteren we optimaal van technische ontwikkelingen op dat gebied. De motoren worden steeds zuiniger en minder belastend voor het milieu. Met name dat laatste vinden we ook erg belangrijk.”

Geen prijzenvechter
Een paar jaar geleden is DTC een samenwerking aangegaan met Koning en Drenth uit Beerta. “Er is enorm veel concurrentie vanuit het buitenland. We zullen het met elkaar moeten doen om te kunnen overleven als Nederlandse transporteur. Natuurlijk kunnen wij ook goedkopere buitenlandse chauffeurs inzetten, maar daarmee lever je zeer waarschijnlijk in op kwaliteit. Tevens bemoeilijkt het de persoonlijke dienstverlening die door onze klanten zo gewaardeerd wordt. Dat willen wij niet. Bovendien vind ik dat we een verantwoordelijkheid hebben binnen de sector. Iedereen zal een steentje moeten bijdragen om ervoor te zorgen dat we het hoofd boven water houden en onze eigen arbeidsmarkt niet verloochenen. Van producent tot consument. Het is te makkelijk om die verantwoordelijkheid alleen bij werkgevers neer te leggen. Alleen gaan wij dat niet redden. Wij zijn niet de goedkoopste, maar we staan voor wat we doen. Wij willen geen prijzenvechter zijn, maar zijn helaas gedwongen rekening te houden met de marktwerking. ”, aldus Kingma.

Afspraak is afspraak
Korte lijnen en duurzame relaties op basis van kwaliteit en loyaliteit, daar gaat het DTC om. En: afspraak is afspraak. “Of het nu rustige of drukke tijden zijn, er is maar één ding dat telt: de lading op een correcte manier zo efficiënt mogelijk van a naar b transporteren, rekening houdend met de belangen van alle stakeholders. Ook goed om te weten: wij hebben ons volledig toegelegd op vervoer. We hebben zelf geen belangen bij de handel in bijvoorbeeld afval of secundaire brandstoffen. Daarom kunnen we voor elke afvalverwerker of handelaar rijden zonder iemand in het vaarwater te zitten.”

Vertrouwen
“Wij zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om onze dienstverlening nog beter en efficiënter te maken. De feedback van onze opdrachtgevers en strategische partners speelt hierbij een belangrijke rol, maar ook willen we nog beter luisteren naar onze chauffeurs en charters. Daarom vinden we persoonlijk contact belangrijk. Wij proberen als organisatie transparant te zijn; we hebben geen geheimen. Eerlijkheid ligt aan de basis van vertrouwen en als er geen vertrouwen is, is elke vorm van samenwerking gedoemd te mislukken. Naïef? Misschien. Maar als ik mijn werk niet op deze manier kan doen, dan liever helemaal niet.”

www.dtcsurhuisterveen.nl

© VERN Magazine