50 jaar Perfect Power

BedrijfsREPORTAGE | VERN Magazine Maart 2019

50 jaar Perfect Power

Met alleen al in Rotterdam 6000 vierkante meter magazijn­oppervlakte en tot een half miljoen accu’s in voorraad is Hefra Europa’s grootste onafhankelijke importeur van accu’s. Vanuit het hypermoderne distributiecentrum in de Waalhaven profileert Hefra zich meer en meer als verdeelstation tussen fabrikanten en Benelux-klanten.

Naast Rotterdam, waar ook het hoofdkantoor zit, heeft Hefra vestigingen in België (Antwerpen) en Wormerveer. Op laatstgenoemde locatie opereert Hefra onder de bedrijfsnaam Wilco. Commercieel Directeur Jeroen Sluis: “Wilco is nog steeds een veelgevraagd accumerk, het heeft ijzersterke roots in de Nederlandse markt, de Wilco-fabriek stond decennialang in Haarlem. Wilco is nog steeds het belangrijkste merk van onze vestiging Wormerveer.” Dit jaar viert Hefra haar vijftigjarig bestaan.

Hoge eisen
Accu’s van tegenwoordig moeten aan hoge eisen voldoen. Ze dragen zorg voor een optimaal functioneren van alle elektrische toepassingen in, op en aan de trailer, maar hebben er daarnaast een taak bijgekregen. Ook koelkasten, magnetrons, televisies en alle andere elektrische apparatuur in de cabine doen een beroep op de stroomvoorziening.
Nog maar tien jaar geleden bleef een chauffeur twee nachten per week in het voertuig, inmiddels zijn dat er meer dan vijf! De accu’s van Hefra worden gemaakt door de beste leveranciers ter wereld, waar­onder Varta, ook fabrikant van de private labels van Hefra, VMF en Wilco. “Maar problemen met de accu doordat de chauffeur dagenlang Netflix heeft gekeken, kunnen wij zelfs niet verhelpen“, lacht Sluis. “Ons datalogsysteem is in dat geval heel handig. Dit systeem analyseert zowel de accu als de laadspanning en het gebruik. En ik kan je vertellen: de uitkomst is vaak verrassend.”

Meten is weten
Naast waterkokers, tablets en andere stroomvreters kunnen ook korte ritten en de temperatuur de levensduur van een accu sterk beïnvloeden. Anders dan bij banden is de mate van slijtage niet aan de buitenkant te zien en maar al te vaak komt vervanging pas aan de orde als het voertuig niet meer kan starten. Vaak is dat op een zeer ongelegen plaats en tijd en het is altijd duur. Preventief vervangen is de oplossing. Maar dan moet wel kunnen worden vastgesteld hoe het met de gezondheidstoestand van de accu is gesteld. En dan biedt het datalogsysteem uitkomst. Want meten is weten.

Trillingbestendig
Sinds een aantal jaren worden accu’s bij vrachtwagens achterop het chassis gebouwd. Hierdoor is de accu meer onderhevig aan trillingen dan toen hij nog bij de cabine zat. Sluis: “Wij hebben onze accu’s daar vanzelfsprekend op aangepast. De meestverkochte vrachtwagenaccu’s zijn van het type Enhanced Flooded Battery. Deze EFB-accu’s van Varta zijn super trillingbestendig en daardoor zeer gevraagd binnen de transportsector. Nog voor de zomer introduceert Varta zelfs nog een variant boven EFB met AGM-technologie. Deze technologie wordt in personenauto’s al langer gebruikt. Wij kijken reikhalzend uit naar de komst van deze accu’s en hebben al proeven lopen in OV-bussen.
De levensduur van deze accu’s ligt maar liefst 40% boven die van conventionele accu’s.”

www.hefra.nl

© VERN Magazine