Asfalt om op te bouwen

BedrijfsREPORTAGE | VERN Magazine Juni 2019

Asfalt om op te bouwen

Transportondernemers die hun laad-/loskuilen en parkeerterrein willen laten asfalteren, kunnen daarvoor terecht bij de Zwammerdam Groep. Het familiebedrijf uit Bodegraven houdt zich sinds 1963 bezig met wegenbouw, erfverharding en asfalteringswerkzaamheden. Daarnaast heeft zij een bouw­bedrijf, maar de voornaamste bedrijfsactiviteit is toch wel het aanleggen en verharden van wegen en terreinen.

Volgens commercieel manager Alexander van Rossem kiezen steeds meer transporteurs voor asfalt als alternatief voor beton. “Aanvankelijk was men nog wat beducht voor asfalt. Er heerste het idee dat asfalt niet zwaar belast kon worden. Maar met de huidige technieken is dat al lang niet meer het geval.”

Combi-asfalt
“We combineren het beste van twee werelden; de open structuur van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) vullen we met cement. Na uitharding ontstaat een deklaag, waarbij de voordelen van beton- en asfaltverhardingen gecombineerd worden. Beton staat voor een hoge vervormingsweerstand, vloeistofdicht en chemisch resistent. Asfalt staat voor naadloos, flexibel en een snelle verwerking.
Je asfalteert zo 4000 á 5000 meter op een dag. Een naadloos aangebrachte combinatiedeklaag is vloeistofdicht en bestand tegen hoge mechanisatie en chemische belastingen. Desgewenst kan hier een PBV-verklaring (vloeistofdichtheidsverklaring) op worden afgegeven. Combi-asfalt leent zich uitstekend voor terreinen die belast worden met zwaar verkeer of hoge puntbelasting. Maar ook voor werkplaats- of wasplaatsvloeren is combi-asfalt prima geschikt.”

Veiling
Vanwege bovengenoemde redenen mag de Zwammerdam Groep onder meer de grootste bloemenveiling ter wereld, Royal FloraHolland in Aalsmeer, tot haar klanten rekenen. Dagelijks rijden er honderden vrachtwagens af en aan over de Zwammerdam Groep geasfalteerde wegen op en rond het terrein. Hier bevindt zich ook de Dutch Flower Group, een andere grote klant van de Zwammerdam Groep. Als de wegen ergens zwaar belast worden, dan is het wel op een (bloemen)veilingterrein. Een goede ondergrond is hier vanzelfsprekend van onschatbare waarde. Ook bij de Venlose vestiging van het wereldwijde Geodis Logistics ligt asfalt van de wegen-bouwer uit Bodegraven.

Spin
Van Rossem is de spin in het web van het 55 man sterk tellende bedrijf. Hij is hét aanspreekpunt voor opdrachtgevers. “Het zijn de mannen op de machine en ik, meer contacten heeft de klant niet. Daar kiezen wij bewust voor. We zijn een platte organisatie met extreem korte lijnen. Dat maakt dat we onze klanten 24/7 van dienst kunnen zijn.”

www.zwammerdamgroep.nl

© VERN Magazine