Fileleed A4 kost miljoenen per jaar

Een flessenhals in een snelweg kost het bedrijfsleven miljoenen. En het levert consumenten veel ergernis op. Bij Leiden is een flessenhals gecreëerd door van drie naar twee rijbanen te gaan. Je hoeft geen verkeersdeskundige te zijn om op voorhand te bedenken dat een flessenhals dagelijks leidt tot lange files.

Minister Schultz van Haegen heeft al geruime tijd vijftig miljoen euro op de plank liggen om deze flessenhals aan te pakken. Zij wacht echter een onderzoek af dat moet aangeven of dit effectief is. Dit onderzoek laat al geruime tijd op zich wachten, terwijl iedereen weet dat het zeer effectief zal zijn dat de auto`s en vrachtwagens niet meer hoeven af te remmen waardoor elke dag grote files ontstaan. Het is bewezen dat in de file staan veel milieuvervuilender is dan doorrijden, zelfs met een snelheid van 130 kilometer per uur. Het verbijsterende is dat het asfalt al klaarligt, er moet alleen nog een toplaag op. Dit kan niet, want de uitslag van het onderzoek is er nog niet.

Fileranglijst
Als de flessenhals is opgelost, is het fileleed nog niet voorbij. Op de fileranglijst staat het traject van Leiden naar Amsterdam op nummer één. Van Amsterdam naar Leiden is nummer zeven. Een belachelijke situatie; een traject zoals dat van Leiden naar Amsterdam behoort vijf rijbanen aan iedere zijde te hebben, net zoals het traject van Amsterdam naar Utrecht. Het verkeer is er nu eenmaal en gaat nooit meer weg, het verkeersaanbod zal alleen nog maar groter worden.
De A4 gaat dit jaar nog vijf weekenden dicht vanwege het aanbrengen van geluiddempende maatregelen. Vaak wordt na het aanbrengen van die maatregelen de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur. Maar ook in dit geval is het wachten op een onderzoek of dit wel kan. Ze gebruiken niet de ervaringen van snelwegen waar men al 130 kilometer kan rijden, dat is te makkelijk.

terug naar Nieuws-Flits