Ook in Duitsland verbod op weekendrust in cabine

In navolging van Frankrijk en België is het nu ook in Duitsland verboden om
de weekendrust van 45 uur door te brengen in de cabine. De chauffeur moet deze rustperiode in bijvoorbeeld een hotel of pension verblijven.

Wanneer de vrachtwagen 44 uur of korter stilstaat, mag men de weekendrust wel doorbrengen in de cabine. Deze uren moeten echter wel innen veertien dagen gecompenseerd worden.

Gevolgen aan de grens
Hoewel ze nog geen besluit heeft genomen, is minister Schultz van Haegen geen voorstander van het verbod op weekendrust in de cabine. Dit heeft grote gevolgen voor de grensstreken, zoals nu al te zien is in het zuiden van het land. Alle parkeerterreinen staan bomvol met veelal Oost-Europese vrachtwagens. Nu ook in Duistland dit verbod van kracht is, zal Oost-Nederland - van Groningen tot Limburg – ook vol komen te staan met Oost-Europese vrachtwagens. Dit is een zorgelijke ontwikkeling, die het imago van de vrachtwagen geen goed zal doen. Bovendien zal het vakantieverkeer er veel last van ondervinden. Op geen enkele parkeerplaats is straks nog parkeerruimte.

Boetes
Chauffeurs die geen hotel kunnen vinden in voornoemde drie landen, lopen het risico om een stevige boete te krijgen. Men gaat er vanuit dat de chauffeur onvoldoende rust krijgt als hij continu in zijn cabine verblijft. Dit is onderzocht en de hierdoor veroorzaakte vermoeidheid blijkt een van de ongevalsoorzaken te zijn. Boetes voor chauffeurs en werkgevers bedragen respectievelijk 60 en 180 euro voor elk uur dat de chauffeur niet rust. Een hotel is goedkoper, maar er zijn weinig hotels waar je met je vrachtwagen kunt parkeren.
De Belgische politie en arbeidsinspectie hebben op 4 en 5 juni 120 vrachtwagens gecontroleerd. Ondanks alle waarschuwingen bleken er toch 46 chauffeurs in overtreding te zijn. Goed voor een gezamenlijke boeten van € 143.000,-. Die chauffeurs rijden een volgende keer ook naar Nederland.

terug naar Nieuws-Flits