Verdwijnt het Eurovignet?

De Europese Commissie vindt dat het Eurovignet zoals Nederland dat hanteert, moet verdwijnen. Dit staat volgens ingewijden in een officieel document.

ten daarmee stoppen voor 2023. Het betreft Nederland, Zweden, Litouwen, Letland, Denemarken, Roemenië, Bulgarije, België en Engeland. Zij worden aangesproken op hun manier van beprijzing voor het gebruik van de weg. In plaats daarvan moeten de landen overgaan op een systeem dat rekent op basis van het aantal kilometers dat wordt afgelegd.

Het Eurovignet is ingesteld als extra belasting voor zware voertuigen, zoals vrachtwagens boven de twaalf ton. De kosten per vrachtwagen per jaar zijn ongeveer € 1.250, afhankelijk van de emissienorm en het aantal assen. Zes landen waren in het begin aangesloten bij het Eurovignet-verdrag. Twee landen, Duitsland en België, trokken zich terug omdat zij zelf tol gingen heffen. Nederland, Luxemburg, Denemarken en Zweden bleven aangesloten.

Duitsland en België mochten geen gebruik meer maken van de Eurovignet-opbrengsten, want volgens de regels van de EU mag men niet tweemaal kosten in rekening brengen (Eurovignet en tolkosten). In feite zou het Eurovignet een derde goedkoper moeten worden, omdat er twee landen uitgestapt zijn. Tot grote frustratie van de transportwereld is het Eurovignet niet goedkoper geworden. Men betaalt dus eigenlijk nog steeds voor België en Duitsland. Dit wordt door de regeringen heftig ontkend. De richtlijnen uit Brussel geven aan dat men niet tweemaal tol mag heffen, maar men past het verdrag niet aan omdat het geld oplevert.

VERN is in principe tegen elke vorm van tolheffing, want het vermindert niet het aantal vrachtwagenbewegingen. Het is ook niet beter voor het milieu. Ladingen moeten nu eenmaal vervoerd worden, ongeacht welke kilometerheffing men ook introduceert.
Wij zijn wel voor een uniform tolkastje in de vrachtwagen. We hebben er nu zeven, als dadelijk ieder EU-land een eigen tolkastje introduceert, dan hebben wij 27 tolkastjes op de voorruit. Een goede chauffeur die dan nog kan zien waar hij rijdt.

terug naar Nieuws-Flits