Vergrijzing transport­sector, goed of slecht voor de vrachtprijzen?

Door de vergrijzing en de uitstroom in de transportsector is een tekort van 4,1% aan vrachtwagenchauffeurs ontstaan. Dit is ruim vierduizend man.

Veel chauffeurs zijn ontslagen en vervangen door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Opzaterdagavond hadden ze nog een personeelsfeest en op maandagmorgen stonden hun spullen in de kantine en reden hun vrachtwagens weg met Oost-Europese chauffeurs achter het stuur. Deze ontslagen chauffeurs hebben over het algemeen een baan gevonden buiten de transportsector en komen absoluut ook niet meer terug, wat zeer goed te begrijpen is. Of zij zijn eigen rijder geworden. Het aantal eigen rijders is spectaculair gestegen van drieduizend naar ruim vijfduizend in de laatste jaren. Deze chauffeurs zijn absoluut niet meer positief naar de jongeren toe om nog chauffeur te worden. Het salaris is ook bedroevend te noemen: dertig jaar geleden verdiende een vrachtwagenchauffeur ongeveer 4500 gulden per maand, nu verdient hij ongeveer 2200 euro per maand. Dat is hetzelfde, maar wel dertig jaar later! Overnachtingen moet je niet meetellen, want dat is geen salaris, maar een vergoeding.
Chauffeurs uit Oost-Europa halen is geen oplossing meer. Strengere wet- en regelgeving en de beperkingen die de West-Europese landen momenteel opleggen aan de transportbedrijven, bevorderen het gebruik van deze chauffeurs. Ook in Oost-Europa is op dit moment al een tekort van zestigduizend chauffeurs. Acht procent van de Poolse chauffeurs is al teruggegaan. Wie wil er nu een slavenbestaan? Volgens de EU zijn er nu 1,2 miljoen slaven in Europa zonder arbeidsrecht, cao, ontslagbescherming, geen sanitaire voorzieningen, geen douchegelegenheid of een warme maaltijd per dag en dat gedurende maanden achter elkaar.

terug naar Nieuws-Flits