Redactie uitgelicht | VERN Magazine

Economische schade door files neemt toe

Verkeersinfarcten op de weg zorgen voor steeds grotere economische schade. Dit blijkt uit een alarmerend rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Er zijn vele extra miljarden nodig om Nederland mobiel te houden en de goederenstromen in goede banen te leiden, vindt VERN.

Het ministerie kan zichzelf deels verwijten dat de economische schade door files snel toeneemt. Tijdens de afgelopen crisis heeft minister Schulz-Van Haegen - tegen de wens van diverse belangenorganisaties in - miljarden uit het Infrastructuurfonds teruggegeven aan het ministerie van Financiën. Veel projecten zijn daarom niet uitgevoerd of tot nader order uitgesteld. Daarvan plukken we nu de wrange vruchten. VERN heeft hiervoor gewaarschuwd: het is normaal dat na regen zonneschijn komt. Als de crisis voorbij is, krijgen we weer economische groei. Dat is een keiharde economische wet. De groei bedraagt nu 3,5%. 1% economische groei staat gelijk aan 9% meer files. Als er normaal 400 kilometer file staat, dan krijg je met 2% economische groei 72 kilometer file extra per dag. Als de infrastructuur niet verbetert, duurt het niet lang meer of de files in de morgen sluiten naadloos aan op de files in de avond. Dit is al sterk merkbaar op de wegen tussen Amsterdam, Den Haag, Breda, Eindhoven, Arnhem, Zwolle en Utrecht. Ook de regio Groningen merkt een stevige groei van het verkeer. Stadscentra slippen dicht; je moet voor 7.00 uur de steden inrijden om files te vermijden. Het openbaar vervoer is ook geen oplossing, want de treinen zitten overvol.


Geldfabriek
Door het zeer intensieve gebruik van onze wegen, bruggen en viaducten, slijten deze veel sneller dan gepland. Voorheen moest een brug twintig jaar meekunnen, nu spreekt men al van groot onderhoud na tien jaar. Binnenkort moeten onze wegen ieder jaar van een nieuwe toplaag worden voorzien. Afgelopen jaar was de renovatie van de Merwedebrug een stevige waarschuwing voor iedereen.

Naast de belangenorganisaties vindt nu ook de Tweede Kamer dat er weer gebouwd moet worden. Het idee van links dat nieuwe wegen nog meer verkeer aantrekken, is achterhaald. Stilstaan op de weg is bovendien veel milieuvervuilender dan met normale snelheid kunnen doorrijden. Dit is wetenschappelijk allang bewezen.

De VVD zet in op nieuwe infrastructuur en slimme technologie. VERN vindt dat meer geld vrijgemaakt moet worden. De PVV vindt dat het huidige kabinet steken heeft laten vallen; de bezuinigingen van de VVD en de PVDA hebben weg en spoor geen goed gedaan. VERN is het hiermee volledig eens. Er wordt gesteld dat de auto een geldfabriek is; laten we meer van deze (belasting)gelden gaan besteden aan een goed wegen- en spoorstelsel. Dit verdient zichzelf in een rap tempo terug.

Milieuverbetering
Natuurlijk denkt VERN ook aan het milieu. Meer auto’s geeft meer milieuvervuiling, maar de opkomst van de elektrische auto heft dit op. VERN stelt zelfs dat de toename van elektrische auto’s in combinatie met meer economische groei een verbetering is voor het milieu. De aanleg van nieuwe wegen stimuleert de economische groei zonder grote schadelijke gevolgen. Gelukkig heeft GroenLinks de kabinetsformatie verlaten, want zij wilde geen nieuwe wegen, maar een enorme belastingverhoging voor auto en vrachtwagen. Op één punt had GroenLinks groot gelijk: een mindere of zelfs helemaal geen economie doordat men niet meer kan vervoeren. Minder auto’s, alles groen en geen werk. Dat vindt GroenLinks nog steeds de ideale combi. Zij weet duidelijk helemaal niets af van de werkelijkheid. Laat zij haar invloed aanwenden om China milieubewuster te maken, dat zet echt zoden aan de dijk. Niet in het kleine Nederland de lasten flink gaan verzwaren. Dat helpt het milieu wereldwijd helemaal niets.

Miljardenverlies
Uit het rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat er 2.5 miljard euro per jaar verlies geleden wordt. In 2030 zal dit oplopen naar 6 miljard per jaar. Volgens ons hebben ze geen rekening gehouden met de winst die er zou zijn als wij normaal kunnen doorrijden. Het verlies wordt alleen maar groter als wij niets of weinig aan onze wegen, knooppunten en spoor gaan doen.

Hat kabinet is bijzonder verguld met de huidige economische groei. Zij doet of zij dit gerealiseerd heeft, maar VERN is van mening dat het bedrijfsleven hiervoor heeft gezorgd. Het lijkt er trouwens op dat Nederland België achternagaat. België had bijna twee jaar geen kabinet en de economische groei was in die periode verbazingwekkend te noemen. Nu ons kabinet demissionair is, komt het bericht dat er 32 miljard over is. Normaliter had het kabinet dit extra geld allang uitgegeven aan leuke dingen. Nu kan dit niet.

Geen nieuw kabinet, geen nieuwe wegen en bruggen en wel een goede economische groei. Dat blijft een utopie. 

© VERN Magazine