Redactie uitgelicht | VERN Magazine Juni 2019

Al meer dan 50 jaar draaischijf voor containers
ECT: multimodaal knooppunt voor
containertransport

Iedereen die containers rijdt, komt weleens bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, in de volksmond kortweg ECT genoemd. Als een van Europa’s belangrijkste knooppunten van containerstromen biedt ECT 24/7 een veelomvattend dienstenpakket op de terminals in combinatie met (synchromodaal) achter­landvervoer. Regelmatig is er overleg tussen VERN en ECT om de containerafhandeling sneller en beter te laten verlopen.

“Aan de basis van onze dienstverlening staan twee deepsea-terminals, gevestigd op ideale locaties in Rotterdam,
de nummer één containerhaven van Europa”, vertelt Leo Ruis van ECT. Hutchison Ports ECT Delta en Hutchison Ports ECT Euromax liggen direct aan de Noordzee en kunnen zonder beperkingen 24/7 de grootste containerschepen ontvangen. Beide terminals zijn bovendien het begin- en eindpunt voor een ongeëvenaard aantal Europese verbindingen via feeder, binnenvaart, trein en truck, of het nu gaat om import of export. Ruis: “Voortdurend zoeken wij nieuwe wegen om in nauwe samenwerking met onze klanten en partners de overslag en distributie van containers naar een volgend hoger niveau te tillen.”

Innovatie
Het lossen, laden en opslaan van containers is al meer dan vijftig jaar de kernactiviteit van ECT. “Als uitvinder van de geautomatiseerde terminal blijven wij ons op dit gebied continu vernieuwen”, vervolgt Ruis zijn verhaal. “Op ons knooppunt van containerstromen bieden wij aanvullende dienstverlening op en achter de kade, alle faciliteiten
voor Europees achterlandvervoer tot het samen met partners ontwikkelen van innovatieve logistieke concepten. Steeds vaker met als basis big data en andere digitale technologieën.”

Positie
Hutchison Ports ECT Delta en Hutchison Ports ECT Euromax zijn multi-user terminals. Beide terminals bieden plaats aan de allergrootste deepsea-schepen. “ECT’s sterke positie als eerste en laatste Europese aanloophaven maakt ons tevens de ideale feederhub voor geheel Europa.
Vanaf ECT bieden de rivieren Rijn en Maas unieke opties voor duurzaam binnenvaartvervoer tot diep in Europa
(en vice versa). Op onze deepsea-terminals kan de binnenvaart rekenen op rond-de-klok-dienstverlening, met onder meer eigen binnenvaartkranen, aparte ligplaatsen en
vaste afhandeltijden.”

ECT is het begin- en eindpunt voor grote aantallen treinen met herkomst en bestemming door heel Europa. Lossen en laden doet zij op drie eigen spoorterminals, met opgeteld zestien sporen. Bovenop het reguliere spoornetwerk verbindt een unieke goederenspoorlijn - de Betuweroute - de terminals rechtstreeks met Duitsland.

Digitaal
Op de deepsea-terminals zijn vrachtwagens op elk moment van de dag welkom. Voormelding middels digitale informatie-uitwisseling, ‘remote check-in’ en vergaande automatisering zorgen dat het wegverkeer efficiënt wordt afgehandeld. De ECT-terminals zijn rechtstreeks aangesloten op het Europese snelwegennet.

Inlandterminals
Via de hoogfrequente spoor- en binnenvaartdiensten van European Gateway Services (‘EGS’), een product van ECT, wordt de haven rechtstreeks met een groot aantal inlandterminals in de belangrijkste economische centra van West- en Midden-Europa verbonden. EGS is trendsetter in duurzaam synchromodaal vervoer en combineert dit met tal van aanvullende diensten, zoals transport van haven tot voordeur, papierloos vervoer, opslag en empty depot services.

Op strategische locaties in Europa fungeren vier eigen inlandterminals als efficiënt verlengstuk van ECT’s deepsea-terminals: Hutchison Ports Venlo, spoor- en binnenvaartterminal in een van Nederlands belangrijkste logistieke hotspots, op een steenworp afstand van het Duitse Roergebied; Hutchison Ports Belgium, binnenvaartterminal in Willebroek, de vooraanstaande logistieke regio tussen Antwerpen en Brussel; Hutchison Ports Duisburg, spoor- en binnenvaartterminal in het hart van het Duitse Ruhrgebied. (Dankzij de vele verbindingen met Rotterdam de snelste manier voor het bedienen van de Duitse markt) en MCT Moerdijk, binnenvaartterminal in het haven- en industriegebied van Moerdijk, strategisch gelegen tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Een ideaal verdeel- en verzamelpunt, juist buiten de drukte van beide havens.

Op alle terminals gelden, zonder uitzonderingen, voor iedereen strenge veiligheidsregels. Alle ECT-locaties zijn tevens beveiligd volgens de modernste richtlijnen.
Ruis: “In nauwe samenwerking met de zeehavenpolitie en douane monitoren wij 24/7 alle bewegingen. Veilig werken is ECT’s eerste prioriteit.”

© VERN Magazine