Redactie uitgelicht | VERN Magazine December 2019

Essentiele schakel

Henk Bleker is voorzitter van Vee&Logistiek Nederland en deze keer onze gastcolumnist. Hij beschrijft waarom het belangrijk is dat de sector zelf aan de bal blijft.

Op 1 en 16 oktober stond het Malieveld vol trekkers. De oplettende kijker zag daartussen ook enkele veewagens staan. Het veetransport is tenslotte een belangrijk onderdeel in de agrarische sector.

De gemiddelde Nederlander houdt wel van een goed stukje vlees bij zijn maaltijd. Ikzelf ook. Wat de meeste Nederlanders zich alleen niet realiseren, is dat het dier waarvan dat stukje vlees afkomstig is op zijn minst één keer - maar meestal vaker - in zijn leven op transport is geweest.

Veetransport is een essentiële schakel in de keten voor de voedselvoorziening. Toch wordt er heden ten dage kritisch tegen het veetransport aangekeken. De roep om strengere regels is groot, maar de vraag is hoe terecht dat is. Kijk bijvoorbeeld naar de discussie over transport bij extreme temperaturen.

De veetransportsector heeft jaren geleden al zijn verantwoordelijkheid genomen en een protocol voor extreme temperaturen opgesteld. De uitvoering daarvan verliep goed. Afgelopen zomer tijdens die vreselijk hete dagen pasten onze transporteurs hun werkdag aan. Ze gingen extra vroeg op pad om vóór het heetst van de dag klaar te zijn, zodat er geen dieren getransporteerd hoefden te worden tijdens de warmste uren. Ze schroefden de beladinggraad omlaag zodat er meer ruimte was voor de dieren onderweg. Alles om het comfort zo goed mogelijk op orde te hebben voor de dieren. Ik was echt supertrots op onze mensen.

Als sector moet je de maatschappij kunnen laten zien:
dit zijn de normen die we onszelf opleggen, en zoveel transporten zijn dit jaar binnen de normen uitgevoerd

Het is dan bijzonder jammer dat de politiek hier geen oog voor heeft. De minister heeft zelfs een transportverbod afgekondigd voor veetransporten bij temperaturen boven de 35 graden.

Totaal zinloos, én een complete uitholling van het sectorinitiatief aangezien de sector dit al had geregeld in het eigen protocol.

Toch geloof ik dat het beter is om als sector zelf aan de bal te blijven. Daarom hebben we ook het initiatief genomen om met Wageningen University & Research een onderzoek in te stellen naar het comfort van de dieren onderweg. Want als sector moet je de maatschappij kunnen laten zien: dit zijn de normen die we onszelf opleggen, en zoveel transporten zijn dit jaar binnen de normen uitgevoerd.

Het onderzoek moet ons de parameters gaan leveren waaraan we onze prestaties willen afmeten. Daarnaast moet het ook wat opleveren voor de chauffeur. Want als híj erop afgerekend wordt, moet hij ook de middelen hebben er onderweg wat aan kunnen doen. Anders is het oneerlijk.

Ik weet zeker dat we het goed voor elkaar hebben, maar we moeten dat aan de maatschappij laten zien. Anders komt de veetransporteur steeds meer klem te zitten tussen allemaal regels en moeten wij het Malieveld gaan bezetten met alleen maar veewagens. Ik ben dat liever voor.

Henk Bleker
Voorzitter Vee&Logistiek Nederland

© VERN Magazine