Redactie uitgelicht | VERN Magazine September 2019

CNV: ‘Slapen in snikhete cabine is vragen om ongelukken‘

Vrachtwagens moeten standaard worden uitgerust met een standairco. Zo kunnen chauffeurs die onderweg moeten overnachten zelf de temperatuur in de cabine regelen. Volgens vakbond CNV voorkomt dat een hoop ongelukken.

“Slapen in een snikhete cabine is vragen om ongelukken”, zegt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen. Op de website van CNV valt te lezen dat uitgaande van een cabinetemperatuur van 22 graden het aantal ongelukken met 11% toeneemt als de cabinetemperatuur stijgt naar 27 graden. Bij een cabinetemperatuur van 32 graden stijgt het aantal ongelukken zelfs naar 22%. “Tegen chauffeurs die moeten overnachten in een cabine zonder standairco zeg ik: wees verstandig, denk aan de verkeersveiligheid, zoek een hotel op en stuur de rekening maar naar je werkgever.”

Veilige werkplek
CNV Vakmensen pleit er al langer voor dat vrachtwagens standaard worden voorzien van een standairco. “Een werkgever moet zorgen voor een comfortabele en veilige werkplek. Daar hoort ook een standairco bij”, vindt Tjitze van Rijssel, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “Zonder standairco wordt het snikheet in een stilstaande vrachtwagen, daar rust je niet van uit. Veel chauffeurs laten dan maar gewoon de motor draaien, maar dat is natuurlijk ook geen comfortabele en duurzame oplossing.”

Onderzoek
Vorig jaar deden cao-partijen in de transportsector onderzoek naar de cabinetemperatuur en de invloed daarvan op de verkeersveiligheid. Uit dit onderzoek blijkt dat tijdens het rijden geen probleem is met de temperatuur, maar wel bij stilstand, vooral bij cabines die geen standairco hebben. Van Rijssel zegt hierover: “Het is slecht slapen in een hete cabine die je niet goed kunt koelen. En een slechte nachtrust heeft een bewezen effect op je concentratie en reactievermogen.”

Tjitze van Rijssel:
‘Zoek een hotel op en stuur de rekening naar de werkgever’

Knikkebollen achter het stuur
De CNV vroeg via een enquête naar reacties van chauffeurs. Eén chauffeur zei hierover: ‘Laatst was het 44,8 graden in de cabine. Ik stond niet in de zon. Je slaap slecht en verliest veel water.’ En andere rijder liet weten dat hij ‘zat te knikkebollen achter het stuur’. ‘Het is eigenlijk niet te doen.
Het sloopt je en dat merk je de rest van de week. Je bent minder oplettend’, aldus een chauffeur. Van de ondervraagden vindt 94% dat alle nieuwe vrachtwagens standaard een standairco moeten hebben. 77% vindt dat vrachtwagens zonder standairco er alsnog een moeten krijgen en dat de baas hiervoor moet zorgen. 83% vindt dat het in Europa verboden moet worden om in een vrachtwagen zonder standairco te slapen.

Totaalverbod bij verlaagde cabines
Het zijn vooral de aangepaste, meestal verlaagde cabines waarin de temperatuur flink kan oplopen. Dit is vaak in het autotransport en zwaar transport het geval. Chauffeurs zitten dichter op de motor en hebben daardoor warmte van alle kanten. Van Rijssel: “Die aangepaste cabines zijn totaal niet geschikt om de nacht in door te brengen. Dat zou dan ook helemaal verboden moeten worden, zelfs als er een standairco in zit.”

Geen keus
Een standairco is volgens Van Rijssel een investering in
veiligheid op de weg. “Het moet voor de werkgever geen keus zijn, maar een vanzelfsprekendheid. Dit komt ook zeker op de agenda van het cao-overleg later dit jaar.”
CNV Vakmensen vindt dat er op extreem warme dagen (vanaf code oranje) extra regels moeten komen voor chauffeurs. “Dat geeft de Inspectie SZW ook de mogelijkheid om daarop te handhaven en werkgevers te beboeten”, zegt Van Rijssel. “Uiteindelijk willen we een Europees verbod op het doorbrengen van de nacht in de cabine als daar geen standairco en standkachel in zit. “Maar om zoiets in Europees verband te regelen kost heel veel tijd. Daarom willen we beginnen met een cao-afspraak en een wettelijk verbod in Nederland.”

Terrasverwarmer
Zijn er werkgevers die moeilijk gaan doen als chauffeurs besluiten om een hotelkamer te boeken, dan wil Van Rijssel die vereren met een ‘warm bezoekje’, zoals hij laat weten via de CNV-website. “We nemen dan een terrasverwarmer mee, zetten die op de hoogste stand en dan moeten we maar eens een goed gesprek met elkaar gaan voeren.”

© VERN Magazine