COLUMN MAART 2019
GROENTEBOER

Column Maart 2019 - Klaas de Waardt
Groenteboer

De btw is verhoogd van 6% naar 9%. De groenteboer heeft zijn prijs voor een kilo appels opgeschroefd van €2,25 naar €2,50. Zijn energie, onroerendgoedbelasting en het transport zijn immers ook duurder geworden. Allemaal het gevolg van overheidsmaatregelen.
Hierdoor betalen wij als consument fors meer dan een verhoging van 3% voor onze dagelijkse boodschappen.

Er wordt momenteel hoog ingezet op elektrisch rijden. Om dit te stimuleren verhoogt de overheid de prijs van benzine en diesel met 1 tot 2 cent per liter. De goedkoopste elektrische auto kost ongeveer € 30.000,-. Het Rijk geeft hiervoor € 6.000,- subsidie, geld afkomstig van de verhoging van de accijns op diesel en benzine. Je moet zelf dus € 24.000,- euro op tafel leggen. Er zijn genoeg mensen die dit niet kunnen betalen. Daarbij komt dat benzine- of dieselauto’s in Nederland niets meer waard zijn. Ze gaan voor een prikkie naar het buitenland en rijen daar nog jaren vrolijk rond.
Bijdrage aan het milieu: nul komma nul.

Overbelasting elektriciteitsnet
We hebben in Nederland 8,2 miljoen auto’s, vrachtwagens en bussen. Als deze allemaal ’s avonds aan de laadpaal gaan en we doen tegelijkertijd onze (straat)verlichting aan en gaan elektrisch koken, dan klappen de elektriciteitskabels de grond uit.
Om de behoefte aan elektriciteit op piekmomenten te kunnen opvangen, moeten we een volledig nieuwe infrastructuur aan elektriciteitskabels hebben. Dit kost miljarden. Men wil kolencentrales sluiten en meer elektriciteit opwekken met windmolens en zonnepanelen. Als we de gehele kust en alle weilanden vol zouden zetten met windmolens en zonnepanelen, wekken we nog maar 14% op van de huidige energiebehoefte. Laat staan als we alles gaan elektrificeren. En hoe wekken we elektriciteit op als er geen wind of zon is? Ook alle vrachtwagens moeten elektrisch worden. Dat is onmogelijk. Bedenk maar eens hoeveel accu’s je nodig hebt om een vrachtwagen van 45 ton terreingewicht 6% omhoog te laten rijden. En hoe lang een vrachtwagen aan de stekker moet voordat hij weer is opgeladen. Elektrische vrachtwagens zijn voorlopig een utopie.

Lithium
Om auto’s van stroom te voorzien, worden lithiumaccu’s gebruikt. Lithium wordt gewonnen in onder andere Bolivia, Argentinië en China. Men verwacht vanaf 2025 wereldwijd 470.000 ton lithium per jaar nodig te hebben. Ter vergelijking: voor een Tesla is 63 kilo lithium nodig. Wil je alle auto’s elektrisch laten rijden, dan heb je 8,2 miljoen x gemiddeld 60 kilo lithium = 492.000.000 kilo lithium nodig. En dat is alleen maar Nederland. Los van de voertuigen is ook lithium nodig om zonnepanelen, laptops en robots te laten functioneren. Er is dus oneindig veel lithium nodig. Lithium is de nieuwe olie voor de komende decennia. Er wordt beweerd dat 70% van alle lithium in Bolivia te vinden is. Een IMF-rapport zegt dat zich hier 140 miljoen ton bevindt. Lithium wordt gewonnen in zoutmeren. Om lithium te produceren is veel water nodig. Wat het gevolg hiervan is voor de lokale bevolking en het milieu lijkt totaal niet van belang, er is immers veel geld aan te verdienen.

CO2
Er zijn veel klimaatbijeenkomsten geweest, waar langdurig is gesproken over het terugdringen van de CO2-uitstoot. Echter critici mochten niet meepraten.
Hele oerwouden zijn verbrand om plaats te maken voor palmolieplantages. Als je oerwoud verbrandt, dan komt er in één keer heel veel CO2 vrij. Dit win je nooit meer terug via biodiesel. Eén openhaard geeft net zoveel vervuiling als zes vrachtwagens. 18.000 openhaarden en houtkachels geven net zoveel vervuiling als alle vrachtwagens bij elkaar.
Dit wordt echter nooit genoemd. Veel deskundigen schrikken er tijdens hun loopbaan voor terug om kritisch te zijn. De subsidiekraan voor hun onderzoeken gaat dan namelijk gelijk dicht. Pas als ze eenmaal met pensioen zijn, laten ze kritische geluiden horen.

De hoge energierekening is nog maar het begin van de compensatie voor de belasting die de overheid misloopt. Ga elektrisch rijden, schaf warmtepompen aan, zet zonnepanelen op het dak en ga niet meer op vlieg- of autovakantie. Dan mist de overheid zoveel geld dat zij de belasting
op elektriciteit zal verhogen. Ga stemmen en laat jouw mening horen.

Klaas de Waardt
Voorzitter VERN

© VERN Magazine